Dynamo Närpes / 14.08.2024

Affärsmodeller för cirkulär ekonomi

Wasa Future Festival 7.8.2024

Affärsmodeller för cirkulär ekonomi, tema på årets Wasa Future Festival

Sustainable Ostrobothnia as a Forerunner (SOF)-projektet öppnade onsdagsmorgonen med temat Affärsmodeller för cirkulär ekonomi.

En bild som visar klädsel, person, Människoansikte, person

Automatiskt genererad beskrivning

Bild 1 Hanna Malkamäk inleder onsdagen på WFF, VASEK, Foto VASEK

Hanna Malkamäki, projektchef för SOF, inledde sessionen om affärsmodeller för cirkulär ekonomi på Wasa Future Festival den 7 augusti genom att rikta allas uppmärksamhet mot ett alarm som ljöd den första augusti och markerade den globala dagen för överkonsumtion.

En bild som visar klädsel, inomhus, fotbeklädnader, person

Automatiskt genererad beskrivning

Bild 2 M. Malkamäki summerar sessionen. Foto VASEK

"Det är omöjligt att vi kan återvinna oss ur detta. Oavsett hur mycket vi återvinner kan vi inte kompensera för överkonsumtionen. Vi måste förändra våra konsumtionsvanor, annars kommer det inte att finnas någon affärsverksamhet kvar," betonade Malkamäki och skiftade sedan fokus från återvinning till att tänka om för att skapa både livskraftiga och hållbara affärsmodeller.

Christoffer Granholm, Senior Manager vid EY, framhävde hur de nya kraven kommer att tvinga företag att tänka om sina processer, genomföra konkreta förändringar och involvera alla inom företaget. Nya affärsmodeller inom cirkulär ekonomi blir alltmer en nödvändighet, särskilt med de nya kraven på hållbarhetsrapportering (CSRD-direktivet) som träder i kraft för företag av olika storlekar under de kommande åren."

En bild som visar klädsel, person, Människoansikte, möbler

Automatiskt genererad beskrivning

Bild 3 Christoffer Granholm, Senior Manager vid EY. Foto VASEK

Företaget GROUNDED CUPS från Danmark presenterade sin innovativa kaffekopp, som är helt baserad på en affärsmodell inom cirkulär ekonomi. Tinus Byrgesen, en av företagets grundare, deltog i sessionen via Teams och förklarade hur produktionen av engångskaffekoppar kraftigt förbrukar skog och vattenresurser. Genom att använda ett problem för att lösa ett annat har de skapat en kaffekopp tillverkad av lokalt insamlat avfall, där 50 % av koppen består av kaffesump och 50 % av polymerer som framställs från fermenterade oljor. Kaffekoppens livscykel fortsätter även efter användning, då de använda kopparna samlas in och återanvänds som blomkrukor.

På plats fanns också ett finskt exempel på en cirkulär affärsmodell. Clewor Oy, ett företag som erbjuder textilvård för företag, har utvecklat en ny servicemodell som utmanar företag att återanvända arbetskläder om och om igen, vilket minskar behovet av nya naturresurser.

"Vi strävar efter att förlänga klädernas livslängd så länge deras egenskaper bibehålls. Kläderna samlas in från företag, tvättas och repareras när det är möjligt, och i slutändan återvinns de," betonade försäljningskoordinatorn Elmer Kääntä.

En bild som visar klädsel, person, inomhus, möbler

Automatiskt genererad beskrivning

Bild 4 Elmer Kääntä försäljningskoordinator vid Clewor. Foto VASEK

Malkamäki sammanfattade och avslutade sessionen på Wasa Future Festival med att uppmana deltagare och företag att ta kontakt för att få mer information om det pågående projektet SOF. Hon rekommenderade också att de bekantade sig med den "cirkulära" kaffekoppen från Danmark.

En bild som visar klädsel, person, Människoansikte, leende

Automatiskt genererad beskrivning

Bild 5 Cirkulära kaffekoppen. Foto VASEK

En bild som visar klädsel, person, kvinna, scen

Automatiskt genererad beskrivning

Bild 6 Mingel på Wasa Future Festival. Foto VASEK

Läs mer om:

SOF Logo banner