Webbartikel: Ett år som företagare – Våga vara företagsam
I torsdags samlades unga entreprenörer från Österbotten, Mellersta Österbotten och Södra Österbotten för att delta i det regionala evenemanget och tävlingen "Våga vara företagsam" i Vasa. Evenemanget är en del av programmet Ett år som företagare, där unga får möjlighet att prova på livet som entreprenör. En av domarna vid tävlingen var Dynamo Närpes vd, Hanna Niemi-Korpi.
"Det var roligt att se att vi har så många unga företagare i regionen med unika affärsidéer och fulla av inspiration. Att starta sitt företag och våga tro på sin idé är en stor vinst bara i sig. Jag hoppas att UF-året har gett alla unga företagare självförtroende och en vilja att vara företagare även i framtiden." – Hanna Niemi-Korpi.
Vi träffade några av de företagare från Närpes som deltog och bad dem berätta om sina upplevelser.
Fell UF – säsongsbetonad heminredning
Företaget Fell UF drivs av Fanny Haga, Linnéa Källberg, Leah Salinka och Ella Snickars. Deras affärside bygger på säsongsanpassad heminredning – de byter produkter utifrån årstiderna. Till julen sålde de handgjorda julkransar, och nu under våren och sommaren erbjuder de vackra grytunderlägg. Idén föddes ur deras intresse för dekorationer och viljan att skapa produkter som kan säljas året runt.
Att starta och driva ett eget företag har varit en spännande och lärorik upplevelse för tjejerna. De betonar att det visserligen tar tid, men att det är värt ansträngningen.
Lux UF – ljuslyktor av återvunna vinflaskor
Lux UF, som drivs av Saga Nygård, Veronica Saukko, Ninni Toivola och Alva Österberg, tillverkar ljuslyktor av återanvända vinflaskor. De skär och slipar flaskorna själva, med målet att skapa ett mer hållbart alternativ till traditionella ljuslyktor.
Idén fick de genom sociala medier, där de inspirerades av liknande projekt på TikTok och anpassade det till sina egna förmågor. De har lärt sig mycket om ekonomi och marknadsföring, och deras råd till andra unga entreprenörer är att välja något man verkligen brinner för.
AttachIT UF – smidiga telefonaccessoarer
Lydia Engelqvist och Emilia Nickull driver AttachIT UF, som säljer smarta telefonaccessoarer. Produkten fästs på baksidan av mobilen och gör det möjligt att sätta fast den på olika blanka ytor, exempelvis en spegel. Idén uppstod ur ett eget behov – att kunna se på serier medan man sminkar sig.
Företagandet har gett dem värdefulla kunskaper om bokföring, ekonomi och marknadsföring. De har fokuserat mycket på att nå ut via TikTok, där deras inlägg har fått stor spridning.
Bake Sense UF – passion för bakverk
Armin Bosnjakovic och Adin Velic driver Bake Sense UF, ett bageriföretag som specialiserar sig på olika bakverk. Under mässan säljer de bland annat muffins och maränger. Deras affärsidé grundar sig i deras intresse för bakning. Genom att studera kurser i företagsamhet har de lärt sig allt från bokföring till logodesign.
Det roligaste med att driva företag, tycker de, är att delta i mässor och evenemang – att få möta kunder, sälja sina produkter och bygga sitt varumärke.
Chop UF – handgjorda skärbräden
Robin Liljedal, Alex Nordmyr och Ted Stenlund står bakom Chop UF, som tillverkar handgjorda skärbräden. Genom att studera företagande har de fått en bättre förståelse för ekonomi och administration, kunskaper som kommer vara värdefulla i framtiden.
Melvins Pizza – hemlagad Napolitansk pizza
Melvin Virta driver Melvins Pizza, ett företag som erbjuder hemlagad Napolitansk pizza. Hans hobby blev till en affärsidé, och han har lärt sig mycket om bokföring och företagsdrift. För Melvin är det bästa med att vara företagare att kunna göra sin passion till ett yrke.
Stilaxet UF – stilfulla kepsar och mössor
Eddie Vikars och Jonathan Sand driver klädföretaget Stilaxet UF, som säljer kepsar och mössor. Idén föddes ur deras egen stil och intresse för huvudbonader. De designar produkterna själva och har satsat på att erbjuda prisvärda alternativ. En viktig lärdom de tagit med sig är vikten av kundservice och att skapa en stark kundrelation.
Sammanfattning
Evenemanget Våga vara företagsam visar att unga entreprenörer har stor kreativitet och drivkraft. De får inte bara utveckla sina affärsidéer, utan även praktisk erfarenhet av ekonomi, marknadsföring och kundrelationer. Att driva ett företag i ung ålder är en unik lärdom som kan ge ovärderliga kunskaper för framtiden.
För dessa unga entreprenörer är företagsamhet inte bara en skoluppgift – det är en spännande resa mot framtidens möjligheter.
Text: Sofia Lindegård