Webbinariet Försäljningskanaler för att sälja ett företag lockade lyssnare som antingen redan tänkte sälja sitt företag eller som hade tänkt på det. Som alltid när det gäller ägarskiften är det viktigt att börja förbereda sig i god tid, och denna gång diskuterades under webbinaret olika sätt att sälja företaget.
Ägarskiftesexperter från projektet Sustaining Businesses in Ostrobothnia presenterade olika alternativ för att välja en försäljningskanal. Innan lyssnarna uppmanades att skapa en försäljningsannons för sitt företag, fick de ändå fundera på varför någon skulle vara intresserad av att köpa just deras företag.
Enligt experterna är ett lönsamt företag med positiva utsikter intressant som köpobjekt. Företaget lockar också köpare om dess verksamhet inte är helt beroende av företagaren och hens kunskaper och färdigheter. Företagets kompetens måste nämligen kunna överföras vidare.
Det är aldrig för tidigt att börja förbereda sitt företag för försäljning. Förutom att se över företagets ekonomi måste man också samla de nödvändiga dokumenten för en "försäljningsmapp", och där kan Företagets minneslista vara till hjälp att samla in de dokument köparen är intresserad av. Allt detta tar tid och vanligtvis mer än man skulle tro.
Men var hittar man köparen då?
Ägarskiftesexperterna påminde om att alltid först kartlägga intresserade efterträdare inom närmaste krets. Andra potentiella köpare kan hittas bland företagets personal, samarbetspartners, leverantörer eller kanske till och med konkurrenter.
Det är också en bra idé att diskutera försäljning av företaget med egen bokföringsbyrå och bank. Utvecklingsbolag såsom Dynamo Närpes vet också flera potentiella köpare, och de kan också hittas bland startrådgivningens kunder i utvecklingsbolaget. Att köpa ett befintligt företag är ett bra alternativ till att starta eget.
Många säljare börjar med en tyst försäljning eftersom de är rädda för att kunder eller anställda ska reagera negativt om information om företagets försäljningsavsikter sprids. Om potentiella köpare av företaget är alla kända eller antalet av dem är begränsade, är offentlig försäljning onödigt. Men tyst försäljning når färre köpkandidater och försäljningstiden är vanligtvis längre. Om företaget sätts till försäljning offentligt är det viktigt att informera personalen först, innan informationen når dem på annat sätt.
Under webbinariet presenterades fyra företagsmarknadsplatser online, men det finns även andra. Marknadsplatser på nätet är antingen gratis eller avgiftsbelagda och många av dem fungerar endast på finska. Tjänsterna kan också innehålla köpes-annonser, och det lönar sig att även gå igenom dem regelbundet.
Alla försäljningskanaler tillåter inte bilder, men om man väljer en annonsform med bilder bör man satsa på dem på samma sätt som beskrivningen av försäljningsobjektet. Gratisannonser med bilder kan också läggas ut på exempelvis Tori.fi eller Findit.fi, sociala medier utan att glömma bort traditionella tidningsannonser.
Här kan du se webbinariet