Dynamo Närpes / 28.10.2024

Med ett gott samtalsklimat så är man redan på “vinnande sidan”

Med ett gott samtalsklimat så är man redan på “vinnande sidan”

Kommunikation i regional utveckling handlar inte enbart om PR-texter och information, lika mycket handlar det om att hitta en gemensam ton och budskap som fungerar och som känns äkta.

Och i en tid då investeringar aviseras i regionen är det också viktigt att fundera på hur man vänder sig utåt inte bara mot investerare i sig och näringslivet utan lika mycket åt samhället i stort. Någonstans i berättelsen om regionen och framtiden behöver man mötas. Där är så mycket inkludering man kan åstadkomma, av största vikt. Och det gäller faktiskt alla - i de utmaningar man möter behöver man varandra och för att skapa ett samtal som ständigt pågår behöver vi gemensamt ett sätt att prata framtid. Pratar vi om långa avstånd och problem konstant, så skapar vi ett sätt att se på vår egen utveckling. Undviker man att prata risker är också trovärdigheten i fara.  Det betyder att vi någonstans i alla utvecklingsprojekt behöver hitta ett mellanläge med ett samtal som känns bra.

Inom ramen för KNK-projektet har vi haft möjligheten att undersöka ungas syn på regionen och framtiden. De flesta trivs bra och ser Sydösterbotten som en trygg plats att bo på. Men samtidigt upplever många en osäkerhet kring framtida arbetsmöjligheter. Här ligger en av våra största utmaningar – hur vi som region kan skapa fler möjligheter för unga att stanna och bygga sina liv här. I detta ligger också en attityd och ett ansvar för samhället att skapa framtidshopp. Därför är det också viktigt att vi jobbar tillsammans för ett samtalsklimat som gör att man vill stanna och komma.  Unga ser givetvis att mera “borde hända” samtidigt som en överraskande stor procent av de svarande ser sig själv stanna kvar i regionen eller återvända. Det här ska vi ta vara på redan i tidig ålder och samtidigt visa möjligheterna kring arbete och livet i det stora. När tonen hårdnar utåt, backar många. Så även unga.

En av de viktigaste aspekterna i regional utveckling är förtroende och engagemang. När människor känner förtroende för sina samhällen och ledare, är de mer benägna att engagera sig och ta ansvar. I Sydösterbotten, där tre städer arbetar sida vid sida, är det särskilt viktigt att vi respekterar varandras olikheter och utnyttjar våra styrkor för att tillsammans möta framtidens utmaningar. Uppfattningar och fördomar om hur unga relaterar till bl.a. språk visade sig i KNK-projektet att inte stämde. I själva enkäten till unga såg man flerspråkighet som vardag, inte som någon tröskelfråga, vilket ger en positiv bild av kommande generationer.

I förändringslägen påverkas ofta samtalsklimatet till det sämre. I flertalet fall ser vi en total polarisering i antingen eller - speciellt i frågor som berör grön omställning kontra investeringar. Det behöver inte vara så. Med inkludering kommer man långt, men det gäller också de som ställer kraven - Hur möts man, var kompromissar man och vad vill man lämna efter sig till den generation som besvarade vår enkät? Som vill ha framtidshopp, jobb, utveckling och som värnar om hållbarhet?

I regional utveckling är samtalsklimatet en av de mest centrala faktorerna för att bygga långsiktig hållbarhet och inkludering. För unga är detta inte bara en fråga om formella möten och diskussioner – det handlar om den övergripande känslan av att vara inkluderad, hörd och respekterad i de samtal Inom ramen för KNK-projektet visade vår undersökning att många unga i Sydösterbotten känner sig trygga i sin vardag, men samtidigt upplever en viss osäkerhet kring framtida arbetsmöjligheter och samhällsengagemang. Detta beror till stor del på hur vi kommunicerar med dem och hur vi som samhälle hanterar deras oro och framtidstro.

Det är upp till oss själva att ta ansvaret för samhällsdebatten och också hur vi löser frågor sinsemellan. Det är inte “någons ansvar” utan vi har alla del av en utvecklingsdiskussion som för samhället framåt på flera plan. Det gynnar i slutändan också näringslivet och dess förutsättningar som KNK Business Region tar fasta på i sitt arbete. Men för att komma dit behöver vi ta ungas respons på regional utveckling på allvar - det är en av de viktigaste nycklarna.