En solig höstdag åker vi ut till företaget Ab Napra-Rehab Oy för att göra intervju med David och William Strömbäck. Vi får ett glatt och varmt välkomnande av alla i företaget. Den positiva överraskningen är att även trivselhunden Svante är på plats.
David Strömbäck, William Strömbäck och hunden Svante
Historien bakom företaget och början till ägarskiftesprocessen
David insåg i början av 1990-talet att det fanns ett behov av stödstrumpor i sitt yrke som naprapat. Han började då importera och sälja stödprodukter genom företaget Napra-Rehab vid sidan om yrket. Hela sin verksamma tid har David jobbat med företaget, men de 15 senaste åren har han koncentrerat sig på import och försäljning.
Stödstrumpor finns i många färger
För sonen William klarnade planerna på att bli företagare under studietiden. Efter avklarade studier jobbade William för företaget under ca två års tid och de hann bland annat utveckla produktsystemet och logistiken. Därefter tog William en paus från Napra-Rehab och testade på att jobba inom andra branscher.
David började så småningom komma till insikt att företaget borde utvecklas och kände därför att nya krafter behövs. Han börjar då fundera på att sälja företaget och fick därefter ett bra erbjudande från en potentiell köpare. Vid den här tidpunkten fick David ett samtal från sin son som nu hade börjat fundera på om de borde tänka om. William hade nu kommit fram till att han ville köpa in sig i företaget – och så blev det.
Det lyckade ägarskiftet – hur ser situationen ut idag?
Idag jobbar William heltid i företaget och David tre dagar i veckan. Arbetsuppgifterna är fördelade så att David jobbar med sina tidigare uppgifter inom marknadsföring och försäljningsstrategier, medan William är den tekniskt utbildade visionären som bland annat kommer med nya idéer och utvecklar produktsortimentet. William är nöjd över att han valde att bli företagare.
- Mitt jobb är mångsidigt och kreativt. Jag gillar att få jobba framåt och kunna styra mitt jobb själv, säger William.
David skrattar och förklarar att William är den vitamininjektion som företaget behöver för att ta sig framåt och att han själv är handbromsen. William håller med och säger att samarbetet går fint.
- Det stämmer, när den ena av dem startar en mening så avslutar den andra, instämmer de tillsammans.
Företaget satsar på att ha en bra kundbetjäning med personal som betjänar flytande på svenska, finska och engelska. Ca 99 procent av produkterna säljs utanför Österbotten så därför är språkkunskap viktigt.
Idag har företaget två anställda: Tiina Lappalainen och Nina Svens.
Hunden Svante
Syn på framtiden
William Strömbäck ser också en ljus framtid för företaget. De har alla ingredienser ett företag behöver för att lyckas även i framtiden. William är en företagare som ständigt tänker utveckling och framåt. William har nyss lanserat en ny webbshop vid sidan av Napra-Rehab. Den heter Arctic Caveman och i utbudet hittas kvalitativa kockknivar och kökstillbehör importerade från Europa. William och David är ett sammansvetsat team där samarbetet fungerar och det råder ingen tvekan om att företagandet fortsätter för dem långt fram över.
William Strömbäck förevisar lagret
3 tips för andra företagare som ska genomföra ägarskifte
David tipsar andra företagare i samma situation att det verkligen lönar sig att ta sig tid och påbörja ägarskiftet i god tid. Det man också bör tänka på är att söka professionell hjälp i starten av processen.
- En av dem som var med från start var företagsrådgivare Stefan Malm från Dynamo Närpes. Han bidrog med nyttig kunskap och stöd, säger David Strömbäck.
På Simhallsvägen 2 finns ett urval av produkter som Napra Rehab säljer
Här sammanfattas Willams och Davids bästa tips till andra företag som funderar på att genomgå ett ägarskifte:
1. Starta planeringen av ägarskiftet i tid – det tar mycket längre än vad man tror
2. Kommunicera öppet med varandra
3. Ta hjälp av professionella rådgivare under processen
Text: Caroline Norrdahl-Siekkinen
Bild: Emma Buss