Susanna och Magnus Röösgren har nu drivit Närpes Fiskdelikatesser i över ett halvt år. Hanna Niemi-Korpi träffar dem inom ramarna för projektet Ostrobothnian Business Transfers för att höra om deras erfarenheter av ägarskifte och den nya vardagen som företagare.
Paret tog över verksamheten precis före julruschen, vilket innebar en intensiv start. Susanna berättar att de inte riktigt visste vad de gav sig in på, men de anpassade sig fort och kom snabbt in i arbetet och verksamheten. Flera tusen kilo fisk skulle levereras till julen, och det var bara att kasta sig in i arbetet och lära sig längs vägen. Med facit i hand är de glada över den hektiska starten och menar att det är en av orsakerna till att de kommit så bra i gång med verksamheten. "Det var en fantastisk känsla att se alla pallar med fiskprodukter åka i väg till butikerna och kunderna," berättar hon. "Att det var vi som hade åstadkommit det."
Under denna intensiva period lärde de sig hur allt fungerade i verksamheten, från maskiner till arbetsrutiner. De tidigare ägarna, Eva-Lisa och Kjell Rosendahl, var med dem under december månad och hjälpte dem att komma in i arbetet.
När julruschen lagt sig kunde Magnus och Susanna konstatera att de klarade av det och hade lärt sig mycket. Glada över sin nya vardag som företagare, var de nu redo att se framåt och utveckla verksamheten. De började ta kontakt med nya affärer och marknadsförde sina produkter. Paret har utökat kundkretsen med flera nya butiker sedan de tog över verksamheten.
Magnus och Susanna tycker om att arbeta som ett team och funderar mycket tillsammans på hur de kan utveckla verksamheten och nya produkter. De har också testat en del nya produktidéer, och bland annat har deras sortiment utökats med en varmrökt citruslax som fått mycket bra respons från kunder.
Paret berättar att deras planer för verksamheten har ändrats med tiden, allt eftersom de kommit in i verksamheten och sett hur företaget är uppbyggt. "Att vara företagare tar mycket tid," säger Susanna, och utvecklingsplanerna styrs också av hur mycket tid som finns till förfogande. Den dagliga verksamheten ska löpa först. Magnus och Susanna arbetar för att utöka verksamheten och har som mål att leverera de produkter och mängder som butikerna efterfrågar.
Vi frågar paret vad de skulle rekommendera till andra som vill ta över ett företag genom ägarskifte, och de betonar vikten av att gå igenom allt grundligt innan. Processen att ta över företaget var lång, men de kan konstatera att det var bra, eftersom det gav dem tid att noga gå igenom hela ägarskiftet. "Låt processen ta sin tid," tipsar de. "Man kan vara otålig att komma igång, och att vänta på alla beslut kan kännas frustrerande, men i slutändan lönar det sig. Då hinner man sätta sig in i allt ordentligt."
Susanna och Magnus rekommenderar också att, om man har möjlighet, bör man arbeta i företaget en tid innan för att se hur allting är uppbyggt och fungerar. De gick direkt från att vara anställda på andra företag till att bli företagare och kastades på så vis direkt in i livet som företagare. De hade dock förmånen att få hjälp av de tidigare ägarna den första månaden.
Magnus och Susanna konstaterar att det är jätteroligt att driva Närpes Fiskdelikatesser, och de är glada över att ha fått ta över verksamheten och driva den tillsammans. Trots att vardagen som företagare kan vara hektisk, har paret inte ångrat beslutet en enda sekund.
Text: Sofia Lindegård